اخبار ویژه
در اولین کارگاه فرهنگ سازی استفاده از کالای ایرانی و مبارزه با کالای قاچاق مطرح شد؛

از افزایش جهشی مالیات برای حاج خلیلی تا قاچاق ۲۰ هزار کانتینری لاستیک به ایران

کد خبر : 8228
دوشنبه 29 خرداد 1396 - 12:45

اولین کارگاه هم اندیشی رفع موانع تولید و اشتغال با حضور مدیران کارخانه های مطرح ، واحد های تولیدی خرد و متوسط استان با حضور مدیران کل این عرصه اعم از اداره تعاون ،سازمان صنعت ،سازمان مالیات ، تعزیرات حکومتی تا ستاد مبارزه با کالای قاچاق استان برگزار شد .

این کارگاه حول محور طرح مشکلات تولید واحد های تولیدی از سوی مدیران آنها در حضور مسئولان این امر برگزار شد.

در ابتدای این مراسم سرهنگ بامری فرمانده بسیج اصناف استان کرمان  گفت : رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی خود با تبین شعار سال به محوریت ، اقتصاد مقاومتی ، تولید ­– اشتغال وظیفه مسئولان را در جنگ همه جانبه اقتصادی مشخص نمودند لذا با تمام توان باید در این عرصه تلاش نمود .

وی تصریح کرد : اکنون اقتدار عزت و امنیت کشور ایران با جان فشانی و ایثار شهدای مدافع حرم تامین شده است لذا دشمن از این عرصه نا امید وبا تمام توان به دنبال کسب سنگر اقتصادی ایران است لذا هرگز این اجازه را به وی نخواهیم داد ، امروز بسیج کارگری ، بسیج اصناف با هم یک صدا شده اند تا مشکلات این عرصه را با کمک هم افزایی بین مسئولین استانی و مدیران واحد های تولیدی کم رنگ کنند و راه تولید و اشتغال را در استان کرمان هموارسازند .

بامری تاکید کرد : رهبر انقلاب در پیام نوروزی خود به  دستگاه های حاکمیتی در سه قوه اعلام کردند که باید کالای ایرانی مورد استفاده قرار گیرد و از خرید و فروش کالاهای خارجی که مشابه آن در کشور تولید می شود به جد بپرهیزند زیرا استفاده از کالای خارجی زمانی که نمونه داخلی آن وجود دارد ضربه به اقتصاد و نامید کردن تولید کننده داخلی است

وی افزود : رهبر معظم انقلاب تاکید کردند که در خصوص استفاده از کالای داخلی باید به گونه ایی عمل کرد که مصرف کالای خارجی ضد ارزش تلقی شود .

بامری در پایان خاطر نشان کرد : این جلسه که با همت بسیج کارگری و اصناف و با حمایت مدیران کل استان در عرصه اقتصاد شکل گرفته است تداوم خواهد داشت و تمام مشکلات واحد های تولیدی استان با کمک و همکاری همه مسئولان ان شاالله مرتفع خواهد شد .

در ادامه این جلسه مدیران واحد های تولیدی یکی پس از دیگری در جایگاه سخنران قرار گرفتند واز مشکل اصلی واحد تولیدی خود که آنان را با ناامیدی برای ادامه مسیر روبه رو ساخته است ، گفتند.

ایرانمنش مدیر عامل کارخانه قند محجیبن کرمان گفت : این کارخانه در سال ۹۰ آغاز به کار کرد که به علت عدم استقبال و فروش محصولاتش ورشکسته شد و به من که تامین کننده شکر این کارخانه بودم رقمی نزدیک به ۵۰۰ میلیون تومان بدهکار شد لذا مجبور شدم با پرداخت ۵۰۰ مییلیون تومان دیگر آن را از مدیر ورشکسته اش بخرم و تا سال ۹۵ همچنان خودم مشغول به کار هستم .

وی افزود این کارخانه در حالی که می تواند روزی ۲۵ تن قند تولید کند اما تنها با ماهی ۲۰۰ تن امرار معاش می کنیم لذا بزرگترین مشکل ما عدم خرید بازار از ما به عنوان کارخانه قند کرمانی است و اکثر بازاریان حاضرند قندی با کیفیت کمتر را ارازنتر از شهرهای دیگر خریداری کنند اما از ما دوست ندارند بخرند لذا اگر از ما حمایت صورت نگیرد بی شک کارخانه را باید تعطیل نماییم .

حاج خلیلی مدیر مجموعه های حاج خلیلی نیز گفت : در حال حاضر ۵۰۰ جوان را در دو مجموعه حاج خلیلی به کار گماشتیم اما بزرگترین مشکل ما مالیات است، در حالی که ما باید سالی  یک چهارم درامدمان را مالیات بر دارمد بپردازیم اما ما درآمد نداریم زیرا  د رعرض یک سال مالیات ۱۰۰ میلیون تومانی ما به ۳ میلیارد تومان رسیده است این امر  برایمانبه  کابوسی بزرگ بدل شده است .

وی ادامه داد : پرداخت مالیات بر در آمد از وظایف تاجران است اما زمانی که در آمدی حاصل شده باشد چطور بدون اینکه ما سودی کسب کرده باشیم مالیات۱۰۰ میلیون تومانی را به رقم  ۳ میلیارد بپردازیم .

علی اکبر مشرفی نیز در ادامه گفت : بزرگترین مشکل ما تولید کنند گان ، عدم درآمد زایی در دولت است به این شکل که دولت چون د رآمد ندارد ، از واحد های تولیدی خصوصی قصد دارد تامین درآمد کند لذا این تامین درآمد هم یک دفعه به صورت جهشی صورت گرفته است که ا ین تامین درآمد برای دولت به صورت مالیات ،برای واحد های تولیدی استان غیر ممکن است .

وی ادامه داد : از ۱۰ سال گذشته که ریاست خانه صنعت و تجارت بر عهده من بوده است تعداد واحد های تولیدی فعال ما ۱۵۳۴ واحد بوده است که اکنون این تعداد به ۴۰۰ واحد ی که فقط تحت پوشش ما بودند، رسیده است ، حتی بازاریان و اصناف هم ترجیح می دهند مغازه ها را ببندند تا مشمول دریافت مالیات نشوند ، لذا اعمال مالیات های غیر متعارف از سوی دولت عملا با رشد تولید در تعارض است .

مشرفی به دیگر مشکل تولید اشاره کرد و گفت : قاچاق نیر یک معزل جدی است، در سال ۹۵ نزدیک به ۴۰ هزار تن حلقه لاستیک ساخته شده به ایران قاچاق شده است که این امار نشان می دهد که ۲۰ هزار کانتینر این مقدار را وارد کشور نموده است لذا یک کوله بر که نمی تواند کانتینر پر از لاستیک را حمل کند این امربیانگر عدم نظارت بر این امر است .

وی در پایان به عدم وجود یک طرح توجیهی اقتصادی اشاره کرد و گفت : در ایران کسی نمی تواند طرح توجیهی بنویسد برای خودش چه برسد به سرمایه گذار خارجی ، زیرا در ایران قیمت ها و سیاست ها ی اقتصادی ثابت نیستند حتی قیمت حامل ها ی انرژی هم ثبات ندارند لذا نوشتن طرح اقتصادی توجیهی عملا غیر ممکن است لذا هر فعالی خودش باید وارد شود و تمام مسائل را به روز حل کند.

رستمی تولید کنده کیک و کلوچه در ادامه لب به گلایه گشود و گفت : از سال ۸۶ این کار خانه با ۴۰  کارگرآغاز به کار کرده است  و نزدیک به ۶ سال است که مدیریت این واحد بر عهده من گذاشته شده است ، اما امروز بعد ۶ سال تلاش شبانه روزی و تبدیل شدن به یک برند ،محصولی نام آور و یافتن بازار های صادراتی  در حال ورشکستگی هستیم و از ۴۰ کارگر تنها ۷ نفر آنها باقی مانده اند .

وی افزود : بزرگترین مشکل ما اکنون بانک و سیستم تسهلات دهی گرانش است ، از یک سو کیک و کلوجه  خارجی ارزان از ترکیه در ایران وارد و توزیع می شود که توان رقابت را از من تولید کننده گرفته است و از سوی دیگر هم توان افزایش قیمت ندارم زیرا همین بازار فعلی در عرصه صادرات را هم از دست خواهم داد تا کنون ۳ میلیارد هزینه آورده ام بوده است اما نه تنها سودی نبردم بلکه نیروهای کارگرم والبته  به زودی واحد تولیدی ام را هم از دست خواهم داد .

رستمی اذعان کرد : مدتی است از بانک تسهیلات گرفته ایم نه تنها هنوز از تخصیصات ان کم نشده بلکه چند برابر هم شده است انگار تا به حال چیزی از اقساط را  نپرداختیم  و اکنون بانک برای دریافت پول خودش قصد دارد واحد مرا به مناقصه بگذارد لذا سئوال این است چطور بانک این همه قدرت و توان را دارد و اینکه اگر کسی از من بخرد ایا می تواند این راه را ادامه دهد و البته چه  کسی بهتر از من توان اداره  کارخانه ای با هفت سال آزمون  و خطا را دارد .

در ادامه مداحی مدیر بزگترین تولید و صادر کننده ظروف پلاستیک جنوب شرق کشور در جایگاه سخنران ، گفت : ما مواد تولیدی پلیمری را از بورس خرید می کنیم و بورس در لحظه سود ارزش افزوده اش را از ما کسر می کند اما اداره مالیات استان کرمان دوباره از جنس ساخته شده ما مالیات بر ارزش افزوده دریافت می کند که بارها این مسئله را بیان کردیم اما بازهم تکرار می شود

وی ادامه داد : یک بار د رزمان ریاست قبلی اداره مالیات این امر را حل کردیم که منجر شد اداره مالیات به ما ۲۰۰ میلیون تومان بدهکار شود اما امسال دوباره این اشتباه تکرار شد و ۱۹۰ میلیون تومان مالیات برای ما در نظر گرفته شد که ما اعلام کردیم شما تحاتر کنید که گفتند نمی شود و به خاطر یک چک ۱۰ میلیونی ماشین ما را از زیر پایمان در فرود گاه جلب کردند لذا این چه نوع اجرای قانونی است .

مداحی ادامه داد : همین اوامر سبب شده است که سرمایه گذار اصلی کارخانه ما از کار در کرمان خسته شود و سعی دارد این واحد تولیدی را در ابعاد کوچک ترد رتهران بسازد لذا کرمانی ها تلاشی برای جذب سرمایه و نگهداشت سرمایه در استان نمی کنند .

 

 

 

انتهای پیام /

ارسال توسط : kerman basijkargari
بازدید
دیدگاه