اخبار ویژه

مجتمع مس شهید باهنر کرمان بزرگترین مجتمع مس در خاورمیانه و تنها تولید کننده سکه در ایران می باشد

کد خبر : 922
شنبه 6 دی 1393 - 13:23

این مجتمع متشکل از۵ کارخانه ۱-لوله مسی۲-ذوب و ریختهگری۳-نورد۴-اکستروژن۵-سکه زنی می باشد ضمنا بالغ بر ۱۲۰۰ کارگر در این مجتمع مشغول به کارند


مجتمع مس شهید باهنر کرمان بزرگترین مجتمع مس در نوع خود در خاورمیانهاست،و حدود ۳۰۰ کارخانه در کشور از محصولات این مجتمع استفاده میکنند.
این مجتمع  متشکل از۵ کارخانه ۱-لوله مسی۲-ذوب و ریختهگری۳-نورد۴-اکستروژن۵-سکه زنی می باشد ضمنا بالغ بر ۱۲۰۰ کارگر در این مجتمع مشغول به کارند.
این مجتمع در سال ۶۳ کلنگ و در سال ۱۳۷۰ شروع به کارکرد و کارخانه های ذوب و ریخته گری آن سه شیفت وبقیه به صورت دو شیفتکار ویک  شیفت نگهداری کارمی کنند تولید آن الان ۳۴ هزار تن در سال مس باشد ضمنا کارخانه سکه زنی این مجتمع تنها تولید کننده سکه در ایران است

 

 

 

 

 

 

درباره  مجتمع شهید باهنر

 

این فلز بطور عمده و برای نخستین بار در نواحی “تل ابلیس” واقع در ۱۷ کیلومتری جنوب شرق بردسیر از توابع شهرستان کرمان، “تپه سیلک” در حد فاصل کاشان و قم و در مناطقی از سوریه و ترکیه و عراق بدست آمده است. بر اساس کاوش های انجام شده در “تل ابلیس” و براساس تجزیه کربن ۱۴برخی اشیاء مسی یافت شده، قدیمی ترین تمدن شناخته شده در این محل دارای تاریخی برابر با ۴۰۸۳سال قبل از میلاد بوده است.

امروزه مس و آلیاژهای آن جزء اصلی ترین گروه فلزات تجاری بعد از فولاد و آلومینیوم در تولید و همچنین در مصرف می باشد. از دلایل استفاده از این فلز می توان به هدایت الکتریکی و حرارتی،مقاومت به خوردگی، چکش خواری، خواص تابکاری قابل کنترل و مشخصه های لحیم کاری و اتصال و رنگ ظاهری اشاره نمود.

این محصولات غیر مغناطیس هستند، با روش های قوس الکتریکی و گازقابل جوشکاری می باشند و به راحتی آبکاری می شوند. در سال ۱۳۶۳ در زمینی به مساحت ۱۰۰۰ هکتار و در ۱۲ کیلومتری جنوب غربی کرمان اولین اقدام برای تاسیس صنایع مس شهید باهنر انجام و در ۲۲ بهمن ۱۳۶۷ اولین کارخانه راه اندازی شد.

این شرکت که در نیمه دوم سال ۱۳۷۰ بطور کامل راه اندازی گردید، در نزدیکی بزرگترین و غنی ترین معادن مس خاورمیانه، بزرگترین مجتمع صنعتی ارتباط دهنده معادن مس و روی با صنایع تولیـدی کشور بشمار رفته و شامل ۴ کارخانه ذوب و ریخته گری، اکستروژن و کشش، نورد و سکه زنی می باشد و گسترده ترین محصولات نیمه تمام مسی و آلیاژهای مس را بصوت ورق، تسمه و فویل، لوله و مقاطع تولید می کند.محصولات شرکت مطابق با استانداردهای جهانی تولید و علاوه بر تامین نیاز بازار داخلی به کشورهای مختلف جهان از جمله آلمان، فرانسه، انگلستان، اسپانیا، چین، تایوان، ویتنام، تایلند و کویت صادرمی گردد.

شرکت صنایع مس شهید باهنر کارنامه درخشانی در صنعت کشور دارد. این شرکت:

از سال ۱۳۷۴عضو بورس اوراق بهادار می باشد.
تولید میلگردهای توخالی در سایزهای مختلف
برای چند سال متوالی به عنوان واحد صادراتی نمونه برگزیده شده است. (اولین بار در سال ۱۳۷۴ )
در سال ۱۳۷۵ موفق به دریافت گواهینامه ایزو ۹۰۰۰ شد و در سال ۱۳۸۳ گواهینامه ایزو ۲۰۰۰-۹۰۰۰ را دریافت کرد.
در سال ۱۳۷۵ به تولید بالای ۳۰٫۰۰۰ تن و در سال ۱۳۸۲به تولید بالای ۴۲٫۰۰۰ تن دست یافت.
در بهمن ۱۳۷۵ موفق به دریافت اولین گواهینامه ISO 14001 (مدیریت محیط زیست) شد و در سال ۱۳۸۲ لوح صنعت سبز را دریافت کرد.
با فعالیت های مستمر و پیگیر محققان و کارشناسان خود سرانجام موفق گردید در بهمن ۱۳۷۹ خط تولید مطلس را برای ساخت سکه های رایج راه اندازی کند.
با بهره برداری از طرح های توسعه سال های آتی به تولید بالاتر از ۷۷٫۰۰۰ تن دست خواهد یافت.
تولید میلگردهای توخالی ( Hollow Section ) در سایزهای مختلف
احداث کارخانه تولید لوله های مسی با ظرفیت ۱۵۰۰۰ تن به روشCast & Roll که در سال ۱۳۹۰ توسط رییس جمهور محترم افتتاح گردید.
طرح توسعه کارخانه ذوب و ریخته گری و افزایش ظرفیت از ۵۵۰۰۰ تن به ۷۰۰۰۰ تن با راه اندازی خط ۴ ریخته گری
طرح توسعه پروژه چیپس ملتینگ جهت بهبود استفاده از ضایعات در خط ۳ ریخته گری .

ارسال توسط : kerman basijkargari
بازدید
دیدگاه